Podstawą działania jednostki napędowej w samochodzie ciężarowym jest masywny element zwany blokiem. To w nim umieszczone są cylindry umożliwiające pracę tłoków. Blok stanowi mocny fundament, ponieważ w pojazdach tego typu musi on wytrzymać ogromne obciążenia powstające podczas częstej jazdy na długich dystansach. Materiał, z jakiego jest wykonany, bywa odporny na wysoką temperaturę i ciśnienie, dlatego często stosuje się żeliwo lub specjalne stopy metali.

​Ruch w sercu maszynerii, czyli układ tłokowo-korbowy

Tłoki i korbowody współpracują ze sobą, aby wytworzyć ruch obrotowy, przekazywany później na wał korbowy. Tłoki przesuwają się w cylindrach, a ich praca zależy od cyklicznych wybuchów mieszanki paliwowo-powietrznej. Powstające w ten sposób siły mechaniczne trafiają na korbowody, które poruszają wał.

W jednostkach ciężarowych stosuje się często większą liczbę cylindrów niż w samochodach osobowych, co pozwala osiągać wyższą moc i moment obrotowy, niezbędne w transporcie towarów o dużej masie.

​Istotna rola rozrządu i głowicy w pojazdach ciężarowych

Każdy silnik wymaga otwierania i zamykania zaworów w odpowiednim momencie. Za tę precyzję odpowiada układ rozrządu. To właśnie dzięki niemu powietrze lub mieszanka paliwowa dostaje się do komór spalania, a spaliny zostają wypchnięte na zewnątrz.

W ciężarówkach istotne jest stosowanie trwałych materiałów, które wytrzymają intensywną eksploatację. Głowica silnika współpracuje z rozrządem i mieści w sobie zawory oraz kanały przepływowe. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć straty energii i zachować optymalną temperaturę pracy. Dodatkowo, regularny serwis silników ciężarowych sprawi, że pojazd będzie działał bez zarzutu.

Zapraszamy po więcej informacji: serwis silników Cummins.

​Układ paliwowy i system doładowania ciężarówek

W silnikach wysokoprężnych paliwo jest wtryskiwane pod bardzo wysokim ciśnieniem, co zapewnia skuteczne spalanie w cylindrach. Wiele ciężarówek korzysta z turbosprężarki, aby dostarczyć do silnika większą ilość powietrza. Moc wzrasta, a zużycie oleju napędowego może być lepiej kontrolowane. Turbosprężarka jest narażona na działanie wysokich temperatur i silnych sił obrotowych, zatem musi charakteryzować się trwałym wykonaniem. Sprawne działanie układu paliwowego i turbosprężarki to jedna z dróg do maksymalnego wykorzystania potencjału silnika.

​Dbanie o trwałość, czyli serwis silników w praktyce

Wielotonowe samochody ciężarowe są narażone na ogromne przeciążenia w trakcie pracy. Z tego powodu każdy element – od tłoków i korbowodów, aż po zawory i turbosprężarkę – wymaga regularnych kontroli.

Serwis silników w wyspecjalizowanym warsztacie pozwala wykryć oznaki zużycia i wymienić podzespoły zanim dojdzie do poważnej awarii. Częsta wymiana filtrów oleju i powietrza zwiększa żywotność układu tłokowo-korbowego i zapobiega kosztownym przestojom.

Silnik samochodu ciężarowego, zbudowany z solidnych materiałów i profesjonalnie serwisowany, zachowuje swoją moc przez wiele lat, co przekłada się na bezpieczeństwo i efektywność transportu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery × cztery =